10 savjeta za izradu dobrog poslovnog plana
Kaye Vivian, stručnjak u pisanju poslovnih planova, za Entrepreneur nudi savjete o tome kako možete poboljšati sadržaj i prezentaciju svog poslovnog plana. Saznajte što je bitno za bilo koji poslovni plan, što je prikladno za Vaš pothvat i što je potrebno kako bi se osigurao uspjeh.
Kada je riječ o sadržaju, ovih 10 savjeta bi Vam moglo pomoći:
1. Upoznajte svoju konkurenciju. Budite spremni imenovati ih, navesti po čemu se razlikujete od njih i ističete, no nikad ih nemojte omalovažavati. To više govori o Vama.
2. Trebate poznavati svoju publiku. Izradite nekoliko verzija poslovnog plana: jedan za investitore, jedan za bankare, jedan za potencijalne suradnike,.. Saznajte kako svatko od njih razmišlja i na koji način mu najbolje trebate prezentirati poslovni plan.
3. Potkrijepite svoje tvrdnje dokazima. Očekujete li da ćete u sljedećih 6 mjeseci zauzeti vodeću poziciju na tržištu, morate obrazložiti zašto to mislite.
4. Budite konzervativni u svim financijskim procjenama i projekcijama. Smatrate li da biste uskoro trebali osvojiti 50% udjela u tržištu, navedite zašto to mislite i kakve bi u tom slučaju bile poslovne procjene. No u svojim financijskim projekcijama budite suzdržaniji, a ako navedete, recimo, 10% udjela na tržištu, bit ćete i mnogo vjerodostojniji.
5. Budite realni s vremenom i resursima koji su Vam na raspolaganju. Započinjete li samostalni posao, budite svjesni da ćete potrošiti vrijeme i na obavljanje administrativnih zadataka, na koje sigurno niste mislili na početku poslovnog puta. Biti pretjerano optimističan s vremenom i resursima je uobičajena pogreška koju čine poduzetnici. Budite realni kako bi Vaša prezentacija poslovnog plana bila vjerodostojnija. Trebali biste uvijek uvećati prediviđeno vrijeme realizacije nekog plana za 15%.
6. Budite logični. Mislite poput bankara i napišite što smatrate da bi oni željeli vidjeti.
7. Postavite sposoban tim voditelja. Ne moraju svi imati iskustva u djelatnosti kojom se bavite, ali pogledajte imaju li karateristike i vještine koje smatrate da su važne za pojedine aktivnosti i poslovni uspjeh Vaše firme.
8. Istražite i dokumentirajte zašto će Vaša ideja uspjeti. Je li netko već učinio nešto slično, koliko su bili uspješni pritom? Jeste li izradili prototip? Uključite sve čimbenike koji bi mogli utjecati na ishod i realizaciju Vaše poslovne ideje. Navedite koji aspekti Vam ne idu u koristi te što ćete učiniti da ih nadvladate ili poboljšate.
9. Opišite svoj poslovni prostor i mjesto za obavljanje posla. Ako se trebate proširiti, navedite kada, gdje i zašto (U tom slučaju je najbolje u startu odabrati urede InstantOfficea, jer je fleksibilnost kod najma poslovnog prostora zajamčena :) ).
10. Navedite mogućnosti isplate za investitore. Neki investitori žele rukovodeću ulogu, neki žele postaviti svoje ljude u upravni odbor, a neki ne žele uopće biti uključeni u svakodnevne aktivnosti. Svi investitori žele znati kad mogu dobiti svoj novac natrag i po kojoj stopi povrata, a to je najčešće u roku od tri do pet godina. Navedite kratak opis mogućnosti za investitore ili barem spomenite da ste spremni razgovarati o svim ozbiljnim mogućnostima.
A evo što se ne biste trebali uključiti u svoj poslovni plan:
1. Forma nad sadržajem. Ako izgleda dobro, ali nema čvrste temelje u činjenicama i istraživanjima, možete si uštediti energiju za izradu.
2. Isprazne tvrdnje. Ako svoje izjave ne možete potkrijepiti, tada ih slobodno izostavite iz plana. Ono što navedete, trebali biste u sljedećoj rečenici potvrdti statistikom, činjenicom ili citatom pouzdanog izvora.
3. Glasine o konkurentima. Držite se činjenica. Ako znate da neki konkurent napušta tržište, možete aludirati na to, ali izbjegavajte bilo kakvo ulaženje u dubinu o njihovim slabostima ili prednostima.
4. Izbjegavajte superlative i jake pridjeve u svom poslovnom planu. Riječi poput "vrhunski", "nevjerojatno", "izvanredan", "sjajan", "super", "najveći", "najbolji" i "fantastično" nemaju mjesta u poslovnom planu.
5. Predugačka dokumentacija. Ako čitatelji žele više, tada će pitati mogu li dobiti više informacija.
6. Precjenjivanje svojih financijskih procjena. Nemojte biti previše optimistični i navedite brojke koje su upola manje od onoga što priželjkujete, u razumnim granicama. To je bolje nego postaviti očekivanja koja možda nećete moći ispuniti.
7. Pretjerani optimizam kada su vremenski okviri u pitanju. Istražite koliko je drugim firmama na tržištu bilo potrebno da u potpunosti pokrenu svoje poslovanje. Ako im je trebalo 12 mjeseci, moguće je da će trebati i Vama. Ako planirate realizirati neki projekt u roku 3 mjeseca, u poslovnom planu navedite da će Vam trebati 6 mjeseci.
8. Trikovi. Ozbiljni poslovni plan sadržava činjenice, analize i straživanje, a ne trikove.
9. Amaterske financijske projekcije. Uložite novac i neka to profesionalac učini za Vas. Računovođa Vam može pomoći pri promišljanju o financijskoj strani Vašeg pothvata te će uobličiti procjenu i brojke u standardni format koji se očekuje u poslovnom svijetu.